Medel för seminarier, symposier och föreläsningar på Europatema

Man beskriver diagram på tavla (bild).

Till forskare vid HT-fakulteterna, samhällsvetenskapliga fakulteten, Juridicum och Ekonomihögskolan. Centrum för europaforskning vid Lunds universitet utlyser härmed medel för seminarier, symposier och föreläsningar på Europatema under höstterminen 2022 – vårterminen 2023.

Temat ska ha en tydlig Europarelevans. Det bör grundas på ett perspektiv (historiskt eller aktuellt) som anknyter till nutida förhållanden i Europa. Det bör vidare röra frågor av bredare europeiskt intresse och inte frågor som enbart har betydelse för ett enskilt europeiskt land.

Just nu pågår en diskussion om Europas framtid inom EU. CFE kommer att prioritera förslag på seminarier eller liknande som berör de teman som förväntas beröras, såsom Agenda 2030, kampen mot klimatförändringar och miljöutmaningar, ekonomi och sysselsättning, social rättvisa och jämlikhet, digital omställning och artificiell intelligens, europeiska värden och demokrati samt EU:s roll i världen och europeisk säkerhet.

Att teman med anknytning till konferensen prioriteras utesluter inte att andra teman med tydlig Europarelevans kan ges stöd.

Medel kan sökas för att bjuda in gästföreläsare till seminarier, symposier och dylikt. Ansökan ska innehålla en kort presentation av den planerade aktiviteten samt en preliminär budget. Medel kan sökas för resor och logi för t.ex. externa föreläsare samt för måltider i enlighet med Lunds universitets föreskrifter om resor och representation (Dnr V 2017/921 och V 2019/782). Arvode till föreläsare ersätts inte.

CFE:s styrelse har beslutat att följande villkor ska gälla för seminarier finansierade av CFE:

• CFE ska i god tid informeras om tid och plats för seminariet etc. samt dess närmare innehåll så att information om det kan spridas via CFE:s kanaler.
  • I beskrivningen av seminariet etc. samt vid marknadsföring av det ska anges att det arrangeras med finansiellt stöd av CFE.
  • En kostnadsredovisning ska lämnas in till CFE som tydligt visar att de beviljade medlen har använts för de syften som anges i ansökan. Det maximala finansierade beloppet är normalt 50 000 kronor.

Ansökan skickas genom detta formulär senast den 30 april 2022.

Beslut om anslag fattas av CFE:s styrelse och meddelas senast den 25 maj 2022.

För mer information, vänligen kontakta CFE:s föreståndare Jörgen Hettne (jorgen [dot] hettne [at] har [dot] lu [dot] se).